HISTÒRIA DEL PATÍ

Fabricants patí de vela català

El patí de Vela es construeix des dels seus orígens a principi del segle passat en fusta, des de llavors els diferents fabricants han perfeccionat la idea original fins aconseguir el patí actual.

En els nostres drassanes guardem i continuem amb la millor tradició en construcció naval però sense menysprear l’última tecnologia, sempre amb l’objectiu de produir els millors patins de vela.

Patí de vela

Patí de vela, també conegut com a patí català, és una classe monotip d’embarcació de vela lleugera d’un sol tripulant. Caracteritzada per ser un catamarà d’una sola vela de tipus marconi sense botavara i la peculiaritat de no tenir timó ni orsa.

El govern de l’embarcació es realitza amb el moviment i repartiment del pes del patró al llarg i ample de la coberta del vaixell i amb l’escota, que mana la vela. Està especialment dissenyat per a encallar a la platja al no tenir orsa ni timó.

Dissenyada pels germans catalans Mongé el 1942 és el desenvolupament formal i avançat d’un artefacte que va néixer a les platges de Badalona a principis de segle. En principi no tenia vela i la propulsió es realitzava a rem, però era rudimentari i pesat. Amb posterioritat se li va afegir la vela. Finalment els definitius creadors de la classe el alleugerir i van afegir la barraescota d’acer conformant l’embarcació exactament com la coneixem ara.

La seva estructura és de fusta. Està formada per dos cascos o flotadors que compleixen la funció de plànols antideriva. Els cascos estan units entre si per la coberta, composta de cinc bancades independents que aporten rigidesa al conjunt i serveixen de suport a l’aparell, així com de suport al propi patró.

pati-vela-club

Arbola un sol pal d’alumini la inclinació i rigidesa poden ser variats durant la navegació mitjançant els estayes i bastes practicables i un aparell conegut com flexor respectivament. Aparelladors una vela triangular manejada mitjançant una escota que llisca lliurement sobre la barraescota d’acer instal · lada totalment a popa de l’embarcació.

El punt de caçadors dels caps de la maniobra sol situar-se entre dues de les bancades 3a a 5a en una bateria de mecanismes anomenada “piano”. A més dels caps que accionen estayes, bastes i flexor, també es cacen en ell la drissa, que hissa la vela i la tensa al llarg del pal, i un altre cap el accionament dóna forma a una zona del pujament de la vela conegut com “cua d’ànec”, el caçat o deixat anar varia lleugera però apreciablement la planitud i superfície vèliques

Ben comunicats amb transport públic: Estació del metro Vila Olímpica, L4, Tram i 10 línies d’autobús.

cvlb-icon